Innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel er et viktig virkemiddel for å få ned CO2-utslippene fra veitrafikken. Det fine med biodrivstoff er at det erstatter fossilt drivstoff, og når det er blandet inn i drivstoffet på rett måte kan det brukes av alle «vanlige» biler med helt vanlig forbrenningsmotor. Det betyr at man kan redusere sine CO2-utslipp fra bilkjøring, samtidig som man fyller drivstoff som før.
I Norge ble det rapportert inn 454 millioner liter avansert biodrivstoff i kravet til veitrafikk og luftfart i 2022. Dette økte til 661 millioner liter i 2023, som følge av innføringen av omsetningskravene for sjøfart og andre formål.
For at biodrivstoff skal ha en reell effekt, er det viktig at biodrivstoffet er bærekraftig i henhold til norske og europeiske regler for bærekraft. Alt biodrivstoff som leveres fra Circle K tilfredsstiller disse kravene, og vi dokumenterer dette hvert år gjennom en egen rapportering til Miljødirektoratet.
Det biodrivstoffet som gir best miljøgevinst, er såkalt avansert biodrivstoff. Dette er biodrivstoff som er laget av rester og avfall. Typiske råstoffer er brukt frityrolje, slakteavfall og tallolje. Det meste av dette er importert råstoff, men noe av det biodrivstoffet vi leverer har faktisk opprinnelse fra Norge. Biodrivstoff laget av rester og avfall reduseres CO2-utslippene med 80-90% sammenlignet med fossilt drivstoff.
I følge Miljødirektoratet så utgjorde avansert biodrivstoff 80% av alt biodrivstoff i Norge i 2022. I Circle K forsøker vi å utelukkende bruke avansert biodrivstoff og i 2023 var vår andel avansert biodrivstoff over 98%. Avansert biodrivstoff gir en CO2-reduksjon på 80-95% i forhold til fossil diesel og bensin.
Enkelte kritiserer biodrivstoff fordi de mener det fører til avskoging. Dette er en kritikk som særlig retter seg mot konvensjonelt biodrivstoff der råstoffet er palmeolje. Det finnes palmebasert biodrivstoff på markedet som tilfredsstiller bærekraftskriteriene, men bærekraftskriteriene tar ikke høyde for effekten av såkalte indirekte arealbruksendringer (ILUC). Man er derfor bekymret for at økt bruk av palmeolje til drivstoff vil føre til økt press på regnskogen, særlig i Malaysia og Indonesia. Både norske myndigheter og myndighetene i EU jobber aktivt for at palmeolje ikke skal brukes i drivstoff.
Vi ønsker å velge de mest klimanyttige råstoffene i vårt biodrivstoff og bruker derfor ikke produkter som inneholder palmeolje. I 2023 brukte vi 98,6% avansert biodrivstoff. I grafen under kan du se hva slags råstoffer som ble brukt: