

Sammen mot trakassering av ansatte
Som arbeidsgiver for nesten 3000 dyktige, serviceinnstilte medarbeidere på stasjon, mange i starten av sin arbeidskarriere, har vi et særlig ansvar for å bidra til et mer inkluderende samfunn. Vår ambisjon er at Circle K skal være et sted der både kunder og ansatte føler seg trygge, ivaretatt og respektert – uansett hvem du er, din bakgrunn, hvem du elsker eller hvordan du ser ut.Men for å få til dette trenger vi din hjelp.
Vi som kunder kan gjøre en stor forskjell!
Fra 26. januar til 2. februar arrangerer vi Kindness Week på våre stasjoner og på våre butikker over hele verden. Det skal være en uke med økt oppmerksomhet på viktighetene av god behandling av våre ansatte, og vi oppfordrer deg derfor til å være ekstra hyggelig! Sammen kan vi sørge for at serviceansatte skal slippe å bli trakassert og diskriminert på jobb.

Vi har gjennomført flere interne og eksterne undersøkelser om trakassering de siste årene. Det har gitt oss svært nyttig kunnskap om utfordringene våre medarbeidere står i, og resultatene har vært førende for hvordan vi jobber med problematikken.
Undersøkelsene viser at trakassering, trusler og vold fra kunder er et samfunnsproblem. Det foregår daglig, og det rammer om lag halvparten av våre medarbeidere. Her er noen av de viktigste funnene fra våre undersøkelser:
- Halvparten av våre ansatte har opplevd trakassering fra kunder siste året.
- Kvinner og unge medarbeidere er mest utsatt.
- Det er en overvekt av mannlige kunder som diskriminerer.
- Det skjer like mye på dagtid som på kveld og helg.
- Halvparten av den norske befolkningen har observert trakassering i serviceyrket.
- En av tre har vurdert å gripe inn, men latt være.
- 7 %, som tilsvarer 350.000 nordmenn, mener ansatte i serviceyrker må tåle å bli trakassert mer enn andre.
Dette er triste og skremmende tall. Ingen skal måtte bli utsatt for hets og sjikane, uansett om man er på jobb eller privat.
Vis hensyn plakaten
Som en del av kampen mot trakassering, trusler og vold fra kunder, har vi formulert noen veiledende prinsipper for hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre på Circle K, samt hvordan vi forholder oss til hendelser. Vi har gjennomført obligatoriske opplæring, som også inkluderer rutiner for varsling.
Våre prinsipper og kjøreregler er samlet i egne «Vis Hensyn-plakater» som henger på pauserommene ute på stasjonene.
Du vil også finne Vis Hensyn-plakater i flere av våre butikker. Det er en vennlig påminnelse om å vise hensyn til hverandre.
Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger som kan gjøre oss bedre, men vi har nulltoleranse for all trakassering, trusler og vold fra både kunder og ansatte. Uakseptabel oppførsel vil bli rapportert og i ytterste konsekvens anmeldt.
Jobber du i en bedrift eller organisasjon og er nysgjerrig på hvordan vi jobber med dette?
Vi deler gjerne våre erfaringer og data med deg. Ta kontakt med Nina Sandsbråten på e-post: nina.sandsbraten@circlekeurope.com dersom du ønsker å høre mer.

Samfunnsengasjement
Circle K er mer enn et sted du fyller drivstoff, lader bilen og tar en pause på din reise! Les mer om vårt samfunnsengasjement her.

Mennesker
Vi forplikter oss til å være en arbeidsplass der alle medarbeidere kan føle seg trygge, bli respektert, og får muligheten til å utvikle sitt fulle potensiale.

Bærekraft
Vi skal legge til rette for bærekraftige alternativer, og har fokus på både sunn mat, bærekraft i innkjøp, ren bil og rent miljø.